Ćwiczenia relaksacyjne: joga i pilates

Ćwiczenia relaksacyjne mogą same w sobie stanowić trening. Zaleca się jednak, aby były wykonywane również na zakończenie aktywności fizycznej innego rodzaju. Ćwiczeniom relaksacyjnym zazwyczaj towarzyszą dźwięki spokojnej, rozluźniającej muzyki (np. szum morza, odgłosy przyrody). Co można dzięki nim osiągnąć? Otóż, pozwalają na wyciszenie organizmu, na pozbycie się stresu, na zwiększenie gibkości ciała oraz na umiarkowane rozwijanie mięśni. W ćwiczeniach relaksacyjnych ważny element stanowi spokojny, miarowy oddech. Zaletą tego typu ćwiczeń jest to, że mogą być one polecane niemal wszystkim, bez względu na kondycję i ogólną sprawność. Szerzej zostanie omówiona joga oraz pilates.

Joga

Joga jest dobra dla ciała i zdrowia. Można ją ćwiczyć w domu bez ponoszenia wysokich kosztów. Przykładowym ćwiczeniem jest tzw. „Pies z głową w dół”. Należy przejść do pozycji na czworaka, z kolanami pod biodrami i nadgarstkami pod ramionami. Kolana powinny być rozstawione na szerokość bioder. Następnie trzeba podwinąć palce u stóp i rozprostować palce u rąk, kierując je do dołu i uważając, aby nie naciągnąć wiązadeł u rąk. Palce wskazujące należy skierować w kierunku góry maty. Podczas kolejnego oddechu trzeba rozpocząć przemieszczanie bioder w kierunku pozycji „Pies z głową do dołu”. Głowa powinna spoczywać swobodnie pomiędzy ramionami, a biodra powinny zostać podniesione w kierunku nieba. Kręgosłup musi być wyciągnięty, a obojczyki rozstawione. W takiej pozycji trzeba wziąć kilka oddechów. Gdy jesteśmy na wdechu, rozpoczynamy przemieszczanie się z pięt, przemieszczając wnętrzności do góry i do wewnątrz. Kręgosłup powinien wykonać falę do przodu, podczas gdy przesuwamy ramiona ponad nadgarstkami. W tym miejscu można wziąć kilka oddechów, a następnie powrócić do pozycji „Pies z głową do dołu”.

Pilates

Pilates to system ćwiczeń fizycznych, którego celem jest rozciągnięcie i uelastycznienie wszystkich mięśni ciała. System pilates łączy jogę, balet i ćwiczenia izometryczne. Jakie korzyści płyną z pilates? Z pewnością można wzmocnić mięśnie bez nadmiernego ich rozbudowania, odciążyć kręgosłup, poprawić postawę, uelastycznić ciało, obniżyć poziom stresu i doprowadzić do ogólnej poprawy zdrowia.

Dagmara Zmuda

Źródła:

„UTW bez granic. Seniorzy na start!”, NR 3/2016, Instytut Łukasiewicza, Wydawnictwo współfinansowane jest ze środków Ministerstwa Sportu i Turystyki, s. 11.

Wywiad z Nahid de Belgeonne dla portalu Ofeminin – Fitness i Zdrowie.

http://www.ofeminin.pl/zdrowy-styl-zycia/joga-cwiczenia-w-domu-d53070.html,

dostęp: 20.08.2016r.